Ο δημοφιλής «Κύβος του Ρούμπικ»

Μοιραστείτε το :

Υπάρχει κάποιος που δε γνωρίζει τον κύβο του Ρούμπικ; Το παιχνίδι τύπου παζλ, με τα περιστρεφόμενα μέρη, όπου στόχος είναι να βρεις τον σωστό συνδυασμό και να καταφέρεις  κάθε μία από τις έξι πλευρές του κύβου ν’  αποτελείται από το ίδιο χρώμα (είτε, λευκό, είτε κόκκινο, κίτρινο, πράσινο, μπλε ή πορτοκαλί). 

Ποια είναι η ιστορία ενός από τα πιο διάσημα κι επιτυχημένα παιχνίδια όλων των εποχών;

Επινοήθηκε το 1974 από τον Ούγγρο καθηγητή της Ακαδημίας Εφαρμοσμένων Τεχνών της Βουδαπέστης, Έρνο Ρούμπικ, ο οποίος ήθελε να τον χρησιμοποιήσει σαν συγκεκριμένη μέθοδο διδασκαλίας στις παραδόσεις του με σκοπό να βοηθήσει τους μαθητές του να καταλάβουν τα τρισδιάστατα αντικείμενα.

Πρωτοκυκλοφόρησε ως παιχνίδι το 1977 με το όνομα, «Μαγικός κύβος» στην αγορά της Ουγγαρίας και γρήγορα η φήμη του ξεπέρασε τα σύνορα, όταν δύο χρόνια αργότερα, ένα επιχειρηματίας, ο Τίμπορ Λάτσι, ζήτησε κι έλαβε την άδεια να τον εκθέσει στην Έκθεση Παιχνιδιών της Νυρεμβέργης.

Η τρελή πορεία σε πωλήσεις του παιχνιδιού, μόλις ξεκινούσε.

Εκεί τον «ανακάλυψε» ο εφευρέτης παιχνιδιών Τομ Κρέμερ, και σε μικρό χρονικό διάστημα η αμερικανική εταιρεία Ideal Toys αγόρασε τα δικαιώματα πώλησής του στο εξωτερικό. Το 1980 ο «Μαγικός Κύβος» παρουσιάστηκε σε εκθέσεις παιχνιδιών στο Λονδίνο, το Παρίσι, τη Νυρεμβέργη και τη Νέα Υόρκη.

Μετά από μια μικρή παύση, αναγκαία, ώστε ν’ αρχίσει ο κύβος να κατασκευάζεται με βάση τις δυτικές προδιαγραφές ασφαλείας και συσκευασίας κι αφού άλλαξε και το όνομα για να μην παραπέμπει σε μαγεία και πήρε του δημιουργού του, κυκλοφόρησε ως «Κύβος του Ρούμπικ» για πρώτη φορά τον Μάιο του 1980.

Ο κύβος έφτασε να χει εκατομμύρια πωλήσεις παγκοσμίως στη δεκαετία του ‘80 και θεωρήθηκε ως το καλύτερο σε πωλήσεις παζλ στον κόσμο. Ίσως κάποιος να πίστευε ότι δε θα ‘χε τόση επιτυχία στην αγορά λόγω της δυσκολίας του να βρεις τον ένα και μοναδικό σωστό συνδυασμό ανάμεσα στον τρελό αριθμό των 43,252,003,274,489,856,000 πιθανών συνδυασμών. 

Ο μηχανισμός περιστροφής του επέτρεπε σε κάθε έδρα να περιστρέφεται ανεξάρτητα από τις άλλες, με αποτέλεσμα να μπερδεύονται τα χρώματα και να δημιουργούνται οι τόσοι πολλοί συνδυασμοί. Οι περισσότεροι καταφέρναν να κάνουν κάνα δυο πλευρές και μετά τα βρίσκανε σκούρα.

Ίσως πάλι αυτή η δυσκολία να ήταν πρόκληση. Εκτιμάται ότι μέσα σε τρία χρόνια πωλήθηκαν περίπου 200 εκατομμύρια κύβοι σε όλο τον κόσμο.

Τα μεγαλύτερα περιοδικά και εφημερίδες της εποχής, όπως η Washington Post και το Scientific American, έγραφαν σε άρθρα τους για τα ρεκόρ πωλήσεων που κατέγραφε ο κύβος.

Οι τρελές πωλήσεις συνεχίστηκαν μέχρι και το 1983, όπου κι άρχισε η πτώση, αν και ουσιαστικά μέχρι και σήμερα υπάρχει κόσμος που το αγοράζει και προσπαθεί να λύσει το γρίφο εφαρμόζοντας τις τεχνικές που δείχνει το youtube.

Βέβαια η πατέντα του Έρνο Ρουμπικ έχει λήξει από το 2000 και κυκλοφορούν διάφορες απομιμήσεις, αλλά σε κάθε περίπτωση είναι από τα παιχνίδια που ακόμα προκαλούν ενδιαφέρον στους αγοραστές.

Εκτός από τον κλασσικό κύβο, κυκλοφορεί στην αγορά και μια παραλλαγή του, ο «αγώνας του Ρούμπικ», που έχει κι αυτός, όπως το πρωτότυπο παιχνίδι, τη δυσκολία του. Είναι ένα παιχνίδι δεξιοτήτων, ταχύτητας και επιδεξιότητας για δύο παίκτες. Κουνάς το μικρό κυβάκι για ν’ ανακατέψεις τα τετράγωνα με τα χρώματα και ξεκινάς να κάνεις τον ίδιο συνδυασμό χρωμάτων που θα δείξει το κυβάκι και στο επιτραπέζιο. Το μυαλό και τα δάχτυλα συντονίζονται σε έναν αγώνα που νικητής είναι εκείνος που θα φτιάξει το παζλ πρώτος.

Δε γνωρίζουμε πόσο επωφελήθηκε ο ίδιος ο Ρούμπικ από την εφεύρεσή του κύβου του. Ο ίδιος πάντως συνέχισε την ακαδημαϊκή του καριέρα και μάλιστα ως πρόεδρος της Ουγγρικής Ακαδημίας Μηχανικών, ίδρυσε το Διεθνές Ίδρυμα Ρούμπικ για την υποστήριξη ταλαντούχων νέων μηχανικών και βιομηχανικών σχεδιαστών.


Κείμενο μου που πρωτοδημοσιεύθηκε στο e-motions.gr

Μοιραστείτε το :

Αφήστε μια απάντηση