10 πράγματα που δε γνώριζα για τον ακαταμάχητο Gustav Klimt και τον πίνακα του “Το φιλί”!
Ο πιο αγαπημένος μου πίνακας από όοοολους τους αγαπημένους μου πίνακες, είναι «το φιλί» του Αυστριακού ζωγράφου Gustav Klimt.
Μου έκανε κλικ με το που τον είδα! Θεωρείται το πιο διάσημο έργο του, αλλά και ένα από τα διασημότερα της Art Nouveau, αλλά αυτά τα έμαθα εκ των υστέρων! Δεν επηρέασαν τη γνώμη μου δηλαδή!
Υπάρχει άραγε κάποιος που να μην τον ξέρει; Εκτός από τον πίνακα, αυτό το φιλί κυκλοφορεί σε αφίσες, κούπες, σουπλά, κάλτσες, βρακιά! Την ίδια τύχη που είχαν μετέπειτα, η Φρίντα Κάλο, ο Τσε, ο Τζιμ Μόρισσον!
Θέλω να μοιραστώ μαζί σας 10 πράγματα που έμαθα για τον Κλιμτ, γενικά και για «το φιλί», ειδικά!
1.
Η σούπερ ντούπερ συντηρητική κενωνία των αρχών του 1900 θεώρησε το «Το φιλί» ως σοφτ πορν! Κάτι σαν το sex/life του Netflix!
Να το λέγανε για άλλους πίνακές του, να το καταλάβω, αλλά εδώ που το ζεύγος φοράει όλα του τα ρούχα, που είναι και μπόλικα, είναι υπερβολικό. Μάλλον τους ενόχλησε (ή ζήλεψαν) το πάθος στο κεφαλοκλείδωμα που κάνει το αγόρι στο κορίτσι και σκανδαλίστηκαν με αυτό που φαντάστηκαν ότι θα γίνει στη συνέχεια! Εσύ κι ο γρύλος σου, τύπου!
Παρά τη δημόσια κατακραυγή που προκάλεσε, το «Το φιλί» πωλήθηκε πριν στεγνώσει η μπογιά του στο Μουσείο Belvedere της Βιέννης! Να πούμε ότι είναι τεραστίων διαστάσεων, να τον βλέπεις και να τον χορταίνεις! Περίπου 6 * 6 πόδια, δηλ 1.82 * 1,82 μέτρα, ενημερώνει η φωτεινή παντογνώστρια Γκουγκλ!
2.
Ο Κλιμτ, γενικά σκανδάλιζε με τη ζωγραφική του -κι όχι μόνο- τα ήθη της εποχής. Εκεί που έγινε το σώσε, ήταν με τις τοιχογραφίες του «Φιλοσοφία», «Ιατρική» και «Νομική» που προορίζονταν για την οροφή του Πανεπιστημίου της Βιέννης. Εν τω μεταξύ, του τις είχε παραγγείλει το υπουργείο Παιδείας.
Χαμός στις εφημερίδες, τα τηλεοπτικά παράθυρα που φιλοξένησαν «Μάνα Ζωγράφου» και τον Κλιμτ με γυρισμένη πλάτη, το θέμα έφτασε μέχρι τη Βουλή!
Ο Κλιμτ στα «ου υυ υυ υ ουυ» και «666 the number of the beast»! απάντησε ότι παίρνει τα κουβαδάκια του και πάει σε άλλη παραλία, ιδιωτική πλαζ, ενημερώνοντας τη σχετική Επιτροπή ότι αποσύρεται του συμβολαίου που είχαν υπογράψει με το υπουργείο Παιδείας.
3.
Μπαίνοντας μόνος του στη μαύρη λίστα του Δημοσίου που τον βόλεψε κιόλας γιατί βαριόταν να κάνει αναρτήσεις στη Διαύγεια και το ΚΗΜΔΗΣ, άρχισε να ζωγραφίζει για τους πελούσιους της εποχής του που θέλανε να στολίσουν τα σαλόνια τους με πίνακες που να απεικονίζουν τις γυναίκες τους!
Οι γυναίκες των πελουσίων όμως, παίρνανε κάτι παραπάνω από τον πίνακα, φεύγοντας από το στούντιο του καλλιτέχνη!
Ήταν μεγάλος γόης και γυναικάς και δεν έκανε εξαιρέσεις σε κοπέλες ταπεινής καταγωγής ή υψηλής κοινωνίας!
Ήταν τέτοια η κινητικότητα που συχνά τελείωναν τα προφυλακτικά πριν το καταλάβει και πού να ψάχνει περίπτερο τώρα, τέτοια ώρα τέτοια λόγια, κι αυτό είχε ως αποτέλεσμα 14 παιδιά εκτός γάμου!
4.
Ο Καλλιτέχνης είχε τσακωθεί με τα σλιπάκια και ζωγράφιζε ξεβράκωτος! Όχι εντελώς γυμνός έτσι; Μην πιάσει και καμιά πούντα, στην Αυστρία ήταν, όχι στις Σεϋχέλλες! Φορούσε μια ρόμπα, μια εξωτική κελεμπία να την πω καλύτερα, και καλλιτεχνούσε αεράτα και ατίθασα!
5.
Είχε σταθερή κι ελεύθερη σχέση με την Αυστριακή σχεδιάστρια μόδας Φλέγκε (Emilie Flöge), από τότε που τη γνώρισε μέχρι και που πέθανε το 1918. Παράλληλα με τις κυρίες που ανέφερα στο νούμερο 3, έτσι;
Εκείνη, παρόλο που μιλάμε για έναν, και βάλε, αιώνα πίσω, ήταν πολύ προχώ, δεν την ένοιαζαν γάμοι και παιδιά και σχεδίαζε ρούχα ιδιαίτερα, για λίγους, σίγουρα όχι γι’ αυτούς που θεωρούσαν πορνό «το φιλί». Τα φορέματα της ήταν σέξι, χωρίς κορσέδες και σε ζωηρά χρώματα, με μοτίβα που χρησιμοποιούσε το γκομενάκι της στους πίνακές του.
6.
Ένας λιγότερο διάσημος πίνακας του «φιλιού» του Κλιμτ, η «Adele Bloch-Bauer I» πουλήθηκε πολύ ακριβότερα από το “φιλί”, και πιο συγκεκριμένα, για 135 εκατομμύρια δολάρια το 2006.
Οι New York Times σημείωσαν τότε ότι αυτό ήταν “το υψηλότερο ποσό που πληρώθηκε ποτέ για έναν πίνακα”. Η κυρία που απεικονίζεται είναι σύζυγος ενός πλούσιου της εποχής, που λέγαμε παραπάνω κι έγινε διάσημη χάρη σ’ αυτό τον πίνακα!
Τα εκατομμύρια τα πήρε η ανιψιά της εικονιζόμενης Adele, η Maria Victoria Bloch-Bauer. Long story short, τον είχε κληρονομήσει από τη θεία της, αλλά ήταν εβραία και όταν ήρθαν οι Ναζί στη χώρα, διέφυγαν με τον άντρα της στην Αμερική χωρίς τον πίνακα.
Οι Ναζί τον κλέψανε, όταν έχασαν τον πόλεμο, τον επέστρεψαν στην Αυστρία, ωστόσο δεν ήταν κρατική περιουσία.
Η Maria μαθαίνοντας τα καθέκαστα είπε: “Hello? Ιζ ιτ γιου αμ λουκινγκ φορ”, ο πίνακας της θείας Adele μου ανήκει! Στα δικαστήρια κέρδισε τη δίκη, της τον δώσανε πίσω και έγινε εκατομμυριούχος!
7.
Ο Κλιμτ ήταν σχεδόν συνομήλικος του συντοπίτη του Φρόυντ, κι αν κάνανε πιο στενή παρέα οι δυο τους, δεν θα υπήρχε η γνωστή ατάκα του δεύτερου ότι η σεξουαλική ζωή των γυναικών είναι μια σκοτεινή ήπειρος. Για τον Κλιμτ ήταν χαρτογραφημένα νερά στα οποία ταξίδευε συνεχώς. Ζωγράφιζε και…εεε συνουσιαζόταν συνέχεια… Τσίσα δεν έκανε καθόλου!
8.
“Το φιλί” είναι ο τελευταίος πίνακας της χρυσής περιόδου του, κατά την οποία ενσωμάτωνε φύλλα χρυσού στα έργα του. Έχει κάνει ένα τουρλού διαφόρων σχολών, μιξ εντ ματς, «Arts and Crafts», Art Nouveau, βυζαντινό στιλ και σεξαπίλ ψηφιδωτού.
9.
Το ζευγάρι που φιλιέται στον πίνακα του φιλιού είναι -μάλλον- ο ίδιος με την Emilie Flöge που λέγαμε στο νούμερο 5. Τη γνώρισε όταν εκείνη ήταν 17 και ο αδελφός του παντρευόταν την αδελφή της.
10.
Θα κλείσω με έναν ακόμα πίνακά του που μ’ αρέσει πολύ!
Το 1907 έκανε τον πίνακα “Δανάη”, τη μάνα του Περσέα! Υποψιάζομαι ότι τον τράβηξε ο μύθος της αποπλάνησης ( Ο Δίας μεταμορφώθηκε σε βροχή για να ενωθεί με τη Δανάη, η οποία γέννησε από αυτήν την ένωση τον Περσέα και the rest is history)! Κι αυτός ναι, είναι ένας πίνακας που οι ΜεταΒικτωριανοί θα μπορούσαν να τον χαρακτηρίσουν πορν!