Το τέλειο έγκλημα – Dial M for Murder – στο θέατρο Κιβωτός
Το θεατρικό έργο του Φρέντρικ Νοτ που έγινε γνωστό από το φιλμ νουάρ του Άλφρεντ Χίτσκοκ, Dial M for Murder, ελληνιστί «Τηλεφωνήσατε Ασφάλεια Άμεσου Δράσεως», “παίζει” τώρα στο θέατρο Κιβωτός!
Είναι μια ταινία που κάθε σινεφίλ που σέβεται τον εαυτό του έχει δει, αλλά αν δεν έχεις ιδέα περί τίνος πρόκειται, θα το ευχαριστηθείς ακόμα περισσότερο όταν το δεις στο θέατρο! Πάντα η πρώτη φορά είναι ξεχωριστή, έτσι δεν είναι;
Στο λέω αυτό γιατί ώρες ώρες είμαι εντελώς κουκουρούκου. Πήγα νομίζοντας ότι θα δω τον “τέλειο φόνο”, που είχα δει μια φορά κι έναν καιρό στο σινεμά, με την Γκουίνεθ Πάλτροου, τον Μάικλ Ντάγκλας και τον Βίγκο Μόρτενσεν! Και χάρηκα και το απόλαυσα περισσότερο που δεν ήταν αυτό που το ήξερα καλά αλλά το άλλο έργο που δε γνώριζα καλά.
Στο θέμα μας! Μη σε αποπροσανατολίζω!
Η παράσταση ήταν κα τα πλη κτι κή! Ενθουσιάστηκα! Τη συστήνω με χίλια.
Εξαιρετικής αισθητικής, με ωραία σκηνικά, καταπληκτικό ήχο, φωτοσκιάσεις, σκίτσα, καλλιτεχνικές πινελιές που υπάρχουν ολούθε και πλαισιώνουν τις πολύ καλές ερμηνείες των ηθοποιών, με πρώτη και καλύτερη τη Λίνα τη Σακκά- εντάξει, οι αδυναμίες δεν κρύβονται- που υποδύεται την αιθέρια, αθώα, παγιδευμένη και απεγνωσμένη, Μάργκο Γουέντις.
Αν δεν ξέρεις την υπόθεση, δε θα σου κάνω σπόιλερ, δε θα σου πω αν υπάρχει το τέλειο έγκλημα.
Θα σε αφήσω να πιστέψεις κάθε σενάριο και εκδοχή που βλέπεις τη μία στιγμή για να σου ανατραπεί την αμέσως επόμενη, μέχρι να σου απαντηθεί το ερώτημα: “Μπορεί κάποιος να οργανώσει και να πραγματοποιήσει το τέλειο έγκλημα;”
Ποιοι δίνουν την απάντηση;
Οι Λίνα Σακκά, Δημήτρης Γεωργαλάς, Διαμαντής Καραναστάσης, Νίκος Ιωαννίδης κι ο Δημήτρης Δεγαϊτης, υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες της Φρόσως Λύτρα και της ομάδας ΝΑΑΝ.
Πότε και πού;
Κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21.00, στο θέατρο Κιβωτός, Πειραιώς 115 στο Γκάζι
Περί τίνους πρόκειται;
Υπάρχει ένα ερωτικό τρίγωνο. Ο σύζυγος Διαμαντής Καραναστάσης γνωρίζει ότι η σύζυγός του Λίνα Σακκά έχει εξωσυζυγική σχέση με τον Νίκο Ιωαννίδη, πόσο καιρό τα έχουν κι άλλες πιπεράτες λεπτομέρειες, αλλά κρατά σιγή ιχθύος. Οι άλλοι δύο δεν ξέρουν δηλαδή ότι ο σύζυγος “ξέρει”.
Ο σύζυγος λοιπόν, καταστρώνει ένα σχέδιο για να σκοτώσει τη γυναίκα του. Δραστικές λύσεις. Μη νομίζεις όμως ότι τον ενόχλησε η απιστία, δεν του καίγεται καρφάκι για αυτό. Γενικά δεν ενδιαφέρεται για τη σύζυγό του, άλλωστε, εξαιτίας της αδιαφορίας του, εκείνη βρήκε αλλού ενδιαφέρον.
Αυτό που τον “καίει” είναι ότι αν τον αφήσει η σύζυγος για τον εραστή της, ο οποίος παρεμπιπτόντως καίγεται και λιώνει για εκείνη, φεύγοντας θα πάρει μαζί και τα -πολλά- χρήματά της. Λογικό εδώ που τα λέμε.
Ε, αυτά τα χρήματα τα αγαπάει σφόδρα, δε θέλει να τα αποχωριστεί, θα σκότωνε -κυριολεκτικά- γι αυτά, αλλά χωρίς να λερώσει ο ίδιος τα χέρια του.
Το plan Α είναι να εκβιάσει έναν παλιό συμμαθητή του, τον Δημήτρη Δεγαϊτη, να κάνει τη βρόμικη δουλεια. Του έδωσε όλο το πλάνο σχεδιασμένο με κάθε λεπτομέρεια αλλά…tough luck που λένε και στην πατρίδα του Χίτσκοκ, δεν του βγήκε, τα πράγματα εξελίχθηκαν διαφορετικά από το προβλεπόμενο σχέδιο.
Οπότε αναγκάζεται να περάσει ταχύτατα σε plan Β που επινοεί επιτόπου, εκείνη τη στιγμή, και που για να ευοδωθεί θέλει γρήγορα αντανακλαστικά, μαεστρία, αυτοσχεδιασμό και πάνω απ΄όλα, μεγαλοφυία.
Εδώ πρέπει να πω ότι το πρόσωπο του ηθοποιού που υποδύεται τον σύζυγο, του Διαμαντή Καραναστάση που σου είπα και παραπάνω, είναι τόσο εκφραστικό που βλέπεις να καθρεφτίζεται σε αυτό, βήμα βήμα το πανούργο σχέδιό του, την ώρα που το σχεδιάζει!
Το ερωτικό τρίγωνο το συμπληρώνουν ένα πτώμα, (Χίτσκοκ χωρίς πτώμα δεν υπάρχει) κι ένας επιθεωρητής της αστυνομιας.
Για τον τελευταίο θέλω να σου πω ότι τον υποδύεται ο Δημήτρης Γεωργαλάς, που πέρυσι τον είδα να “παίζει” τον Δράκουλα στο θέατρο με συντελεστές λίγο- πολύ την ίδια ομάδα -διότι ομάδα που κερδίζει δεν αλλαζει – που έχουμε κι εδώ.
Εξαιρετικός, με τα κωμικά στοιχεία του, με τα όλα του και το κλειδί του μυστηρίου , γκούχου γκούχου, -θα καταλάβεις γιατί βήχω όταν δεις το έργο- στο χέρι του.
Η σκηνοθεσία χρησιμοποιεί αριστοτεχνικά τις δυνατότητες που προσφέρει η τεχνολογία αλλά και -κυρίως- την υποκριτική δεινότητα των ηθοποιών που “παίζουν” πολύ καλά και μεταδίδουν, την ένταση και το σασπενς του έργου.
Θα ήταν τεράστια παράλειψη να μην αναφέρω την Αναστασία Κελέση που χορεύει αισθησιακά, σε πλήρη αρμονία με την ατμοσφαιρα του έργου και δίνει ένα κατιτις παραπάνω στο όλο θέαμα.
Συνοψίζοντας, αν σ’ αρέσουν τα ψυχολογικά θρίλερ, ο Χίτσκοκ και τα φιλμ νουάρ, σπεύσε στο θεάτρο Κιβωτός!
Να αναφέρω επίσης, ότι το θέατρο ήταν τίγκα, δεν έπεφτε καρφίτσα. Αυτό μιλάει από μόνο του. Γιατί τελικά το αν μια παράσταση είναι καλή, ό,τι και αν γράψω εγώ ή ο καθένας, το αποφασίζει το κοινό και φαίνεται στο χειροκρότημα!
ΥΓ: Να γράψω λίγες ακόμα γραμμές για τον Χίτσκοκ; Θα γράψω!
Έίχε πει «Είμαι ένας τυποποιημένος σκηνοθέτης. Αν κάνω τη Σταχτοπούτα, το κοινό αμέσως θα ψάξει να δει αν υπάρχει πτώμα στην άμαξα».
Τώρα που είπα Σταχτοπούτα, ήταν σε μεγάλη κόντρα με τον Walt Disney.
Λογικό, ο ένας ανέβαζε παραμύθια κι ο άλλος φόνους.
Πέρα από την οθόνη πρέπει να τους χώριζε μια άβυσσος αυτούς τους δύο.
Ο Χίτσκοκ μεγάλωσε μεσα στον τρόμο με τις αδιανόητα σκληρές τιμωρίες που του έβαζαν οι γονείς του, κάτι που τον έκανε αργότερα να απολαμβάνει να κάνει σαδιστικά αστεία, που δεν ήταν καθόλου αστεία εδώ που τα λέμε, στους συνεργάτες του, ειδικά τις γυναίκες. Αν γκουγκλάρεις λίγο θα φρίξεις.
Γενικά, δεν ξέρω αν έστεκε στα καλά του.
Ήταν παντρεμένος αλλα αν και ερωτευμένος με τη γυναίκα του, την ήθελε δηλ, δεν του την επέβαλε κανείς, είχαν κάνει σεξ μόνο μία φορά, από την οποία απέκτησαν μια κόρη.
Δε θα σταθώ στο πόσο καρπεροί ήταν και οι δυο τους αλλά στο ότι εκείνος είχε δηλώσει ότι έβρισκε το σεξ μια πολύ βαρετή διαδικασία, που δεν σκόπευε να επαναλάβει. Η γυναίκα του μαλλον το επανέλαβε με άλλους. Έτσι φαντάζομαι δηλαδή!
Έτσι που λες για τον Χίτσκοκ. Δεν τα ήξερα αυτά, μετά το θέατρο, τον έψαξα λιγάκι!
Αν δεις την παράσταση, άφησε μου αν θες ένα σχόλιο με το πώς σου φάνηκε!